تولید رنگ زرد خوراکی
 
دو شنبه 9 خرداد 1390برچسب:, :: 14:16 ::  نويسنده : دبیرخانه کشوری صنایع غذایی

به گزارش سرويس پژوهشی ايسنا، خانم مريم كياني در قالب یک پايان‌نامه، روش‌هاي استخراج رنگ زرد خوراكي از ضايعات كارخانه‌هاي توليد كنسانتره‌ي پرتقال را بررسي نموده است و از اين رنگ به عنوان رنگ طبيعي در صنايع غذايي مانند نوشابه‌ي گازدار، بستني و تافي كره‌اي استفاده نموده است.

در اين پايان‌نامه آمده است: در چند دهه‌ي گذشته كه حساسيت‌هاي جهاني نسبت به بهداشت و سلامت غذايي انسان افزايش يافته است، همواره تلاش بر اين بوده كه تا حد ممكن تركيبات مضري كه اثر سوء آنها بر سلامتي انسان آشكار شده، از غذاي او حذف شود و به جاي آنها از مواد طبيعي استفاده گردد. از جمله‌ي اين تركيبات، مواد رنگ دهنده در صنايع غذايي مي‌باشند. تلاش‌هاي وسيعي انجام گرفته تا رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، زرد و ... از منابع طبيعي ارزان قيمت استخراج شده و در صنعت مورد استفاده قرار گيرد. از جمله‌ي اين منابع جهت استخراج رنگ زرد خوراكي كه عمدتا از خانواده‌ي فلاونوييدها مي‌باشند، مي‌توان به مركبات و ضايعات حاصل از آبگيري آنها اشاره نمود.
در اين پايان‌نامه كه اسفند ماه سال ‌٨١ با راهنمايي دكتر جواد كرامت و دكتر مهدي كديور در دانشكده‌ كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شده است، از ضايعات پرتقال شامل آب پرس تفاله و پوست خشك پرتقال استفاده شده است.

به منظور استخراج رنگ زرد از آب پرس تفاله، از ستون حاوي رزين غير يوني آمبرليت ‌٧ - XAD استفاده گرديده است و دو پارامتر PH آب پرس ورودي و حجم رزين به عنوان عوامل موثر بر راندمان استخراج مورد بررسي قرار گرفته است. عمليات بازيافت رنگ در ستون رزين توسط متانول اسيدي انجام شده است و بيشترين راندمان در PH برابر با ‌٥/٢ و حجم رزين ‌١٨٠ ميلي ليتر حاصل شده است.

در اين پايان‌نامه، استخراج رنگ از پوست پرتقال به دو روش انجام گرفت كه عبارتند از روش استخراج مداوم (سوكسله) كه در اين روش سه حلال N - هگزان، پتروليوم اترومتانول در سه زمان ‌٤ ، ‌٨ و ‌١٢ ساعت جهت استخراج رنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

حلال پتروليوم اتر در مدت ‌١٢ ساعت بهترين شرايط با بالاترين راندمان استخراج رنگ تعيين شد. روش دوم، روش غير مداوم بود كه در اين روش وزن معيني از پوست پرتقال خرد شده پس از مخلوط شدن بانسبت ‌١ به ‌٢ با حلال پتروليوم اتر و يا N - هگزان به مدت سه دقيقه با مخلوط كني با دور زياد، توسط صافي فلزي صاف گرديد، سپس مخلوط حاصل توسط دستگاه تبخيركننده‌ تحت خلا تا رسيدن به يك سوم حجم اوليه ، تغليظ شد.
مايع تغليظ شده دو بار با پتاس الكلي شستشو داده شد و سپس از آب مقطر استفاده شد و PH عصاره بر روي ‌٥/٧ تنظيم گرديد.
اين عصاره از ستون سولفات سديم عبور داده شد و پس از جداسازي كامل، حلال تحت خلا تغليظ شد. در اين روش بهترين راندمان استخراج با حلال N- هگزان به دست آمد. سپس رنگ حاصل در محصولاتي مانند نوشابه زرد گازدار، ‌بستني يخ زده و تافي كره‌اي مورد استفاده قرار گرفت و پس از ارزيابي حسي مشخص شد كه امكان جايگزيني رنگ طبيعي استخراج شده به جاي رنگ‌هاي مصنوعي در اين محصولات وجود دارد.

علاوه بر اين پايداري رنگ مصرف شده در اين محصولات، در طي نگهداري در شرايط متعارف انبارداري توسط دستگاه‌ هانترلب مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج حاصل نشان داد كه رنگ مصرف شده بين ‌٢٠ تا ‌٣٠ روز بدون تغيير معني دار در محصولات باقي مي‌ماند.

 





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 51603
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1